KIHÍVÁSOK, TRENDEK
-nyers összegzés az iskolán kívüli képzések kontextusáról, előttünk álló teendőkről –
társadalmi, technológia, politikai, gazdasági szempontok alapján –
Veszélyek:
- a 4. ipari forradalom és a mindent átható digitalizáció feltartóztathahatlan térhódítása
- az egyre fejlődő a technológia sokaknak azt üzeni : „én ne kelljen dolgozzak”
- a terjedő digitalizáció-, mesterséges intelligencia-, transzhumanizmus felelegessé teszi az emberet (?)
- demográfiai deficit – a korfa aggasztóan alakul, a lakosság öregszik, kevés gyerek születik
- demográfiai limit, népesség csökkentés
- hamarább fogjuk érezni az embert hiányt, mint azt hogy sok ember van.
- instabil politikai helyzet, szélsőséges irányába elmozduló, kevesebb legitimitás a politikumban,
- az elvándorlás, a fiatalok külföldre kijárása és ottmaradása tovább rontja a demográfiai helyzetet, a fiatalok közül nagyon sokan elköltöztek Székelyföldről és többnyire külföldön dolgoznak. (Üres házak vannak stb. Mi lesz így?)
- itthon munkaerő gondokkal küzdenek a vállalkozások, sem a létszám nem elegendő, sem a képzettség nem megfelelő
- ördögi kör (?) – nem tudják megfizetni a képzett munkaerőt, mely elvándorol – nem tudnak fejleszteni a vállalkozások –
a pandémia erősen befolyásolya a
- székelyföldi társadalom életvitelét is
- szinte megállíthatatlan a gazdasági visszaesés,
- a „húzó ágazatnak” tekintett turizmus szintén megsínyli a pandemia okozta válságot
- a belföldi, értsd, román turisták tarják el a vendéglátókat – de nagy hátrány, hogy a vendégfogadók román nyelvtudása nem megfelelő
- a zártság kulturája miatt nem tudnak egymásról a kialakult közösségek
- a turizmus „terméke” zömmel a helyi értékeket „rombolja” – fizikai és szellemi/leki szemetet hagynak itt –
- a vendéglátók elfogadják ezt a helyzetet, igyekeznek kiszolgálni a turisták nem helyi érték kompatibilis igényeit
- alapjában a legtöbb vendéglátó nincs tudatában a helyi értékeknek és akarva -, akaratlanul hozzájárulnak a „lepusztuláshoz”
- táj vonzerejét a turizmuson keresztül exportálja, sajnos, a fogyasztói társadalom számára kielégítő szolgáltatással körítve, és az igazi lényeg kimarad
- a tömegturizmus az erkölcsöket is rombolja
- még nincsenek túlsúlyban a monokultúrák, de a trend a koncentrációra már megjenet itt is
- kiaknázatlan kincseinknek nem vagyunk tudatában
- mivel egyre fogy a turisták száma, valószínűsíthető, hogy nő a vendégfogadók közti verseny és az igények/igénytelenségek kiszolgálására törekedve, tovább romlik a szellemi/lelki/fizikai környezet
- a vendégfogadók nyelvi tudásszintje nemcsak a román nyelv hézagos ismeretében nyilvánul meg – kevés az angolul, németül beszélő vendégfogadó
- idegen nyelvű programvezetés alig van ( angol, német, román )
- a vendéglátás még mindig arányaiban kevés helyi termék kínálattal jelentkezik
- a természetközeli életforma a székely identitás eszenciája, a tájban élő közösség rengeteg veszélynek van kitéve
- világunkat a tevékenységeinkkel műveljük, de sajnos, kiestünk a szerves tájműködtetésből, melynek jelei egyre inkább látszanak – lásd a vadak viselkedését – figyelem felhívó eme képességünk elveszítése,
- vidéki közösség a természeti erőforrások közelségében él, de valójában nem gazdája a helyi erőforrásoknak és sajnos, nincs is megfelelő tudása, nem is tudna érdemben élni vele.
- a gyermekoktatási/képzési modell(ek) nem hatékonyak
- a média a legfőbb nevelő intézmény
- tovább erősödik az agyelszívás, a tehetséges fiatalok elcsábítása ( lsd. pl. MCC )
- a mezőgazdaságban a gazdálkodásban lineáris időbeli kitolódás tapasztalható, a biodinamikus gazdálkodás nem a naptári évszakokat követi
- megállíthatatlanul terjed a digitalizáció a mezőgazdaságban is
- idő kérdése: a hagyományos társadalom a természet ritmusában élt, az élet ritmusa jelenünkben tulajdonképpen nem is ritmus, disszonáns,
- a digitalizáció mint (idő) felszabadító kecsegtet
- de kérdés: segít-e saját magunkat felszabadítani a gyötrelmek alól ?
- nem tudunk kellőképpen kapcsolódni a románsághoz, nyitani, élni a lehetőségekkel, látnunk kell a mellettünk levő népet is és keresni a közös szálakat
- a székely embert nem a szabadság vágya jellemzi, hanem a kiszolgáltatottság csökkentése, mindig tudott kompromisszumot kötni,
- a székely dacos, de nem tudja mire…
- az új technológiák, a nano,- a mesterséges intelligencia egymással közreműködve, együttes hatással van a társadalomra, a még nem ismert technológiák eltérítenek a megszokott társadalmi formáktól, változásokat idéznek elő, ( nem érdemes elzárkózni )
- az elidegenedés újabb és újabb formái jelennek meg, amire a mesterséges intelligencia sem tud reagálni.
- a félelem általi világvezetést tapasztalunk, ellene védekezni kellene, ne féljünk, de ehhez ismerni kell a technológiát, legyenek szakemberek akik értik, ismerik, tudják a kifejlesztőket
- a székely társadalom depresszióra hajlamos , a depresszió oka a versenyszellemű oktatás,
- fokozódó mentálhigiénés gondok főleg az iskoláskorú gyerekek körében, a családon belüli erőszak következményeként, a növekvő munkanélküliség miatt is. Alkohol és egyéb szenvedélyproblémák fokozódó megjelenése. Már láthatók ezek a jelenségek, amikor mentőt kell hívni 15 éves fiatalhoz, mert látszólag túladagolta magát valamivel. Az öngyilkossági kísérletek is egyre nagyobb számban fordulnak elő, már a fiatalok esetében.
- információt és nem tudást kapnak az oktatásban
- nincs megfelelő képesség a kapott információ felhasználására
- a székely társadalomban hiányos az önismeretre ösztönzés, ezirányú segítő szakma „tabu”, „szégyen”
- akinek nincs gyökere, identitás tudata, könnyen elfújja a szél, asszimilálódik, sodródik
- egyre növekvő törekvési hullám mutakozik a helyi termékek promoválásának irányába ( élelmiszer, hagyományos mesterségek termékei )
- a „mű” élelmiszerek helyett a helyi, természetes eredetű élelmiszerek iránti ígény növekszik
- tudatosulni látszik az energetikai kiszolgáltatottság, elindulóban van egy önellátásban gondolkodó kényszer
- a pandémia hatására beindult és megerősödött a nép gyógyászat hagyományainak felélesztése
a természetben káros folyamatok indultak be: kóros vízhiány, főleg a műtrágya használat okán a termőföldek romlása, érzékelhető klíma változás
Lehetőségek:
- a régire építkezve alternatív megoldásokat kell találnunk
- székely létnek melyek a variánsai? invariáns: a székely embert nem a szabadság vágya jellemzi, hanem a kiszolgáltatottság csökkentése, mindig tudott kompromisszumot kötni, csökkentse a kiszolgáltatottságait, olyan erőforrást amit előtudunk állitani, invariánsok az identitás része!!!! önellátás is egy eszköz, viszonyulás a világhoz
- a világváltozás korában, a krízisben, megtalálni a székelyföldet értintő perifériás kihívásokat és Székelyföld hasznára fordítani, közösen megtalálni a merre van az előre a székelyföldi közösségekben,
- régi, Kalothoz hasonló, népfőiskolai hagyományokat áthozni a jelenkorba
- különböző célirányos képzésformák, klub foglalkozások, tanfolyam jellegű képzések, ahol az alapelv a minőség
- pásztor képzés
- gyerekek tanítása állatok nevelésére, népi mesterségekre, tanyasi nehézségek praktikáira, metódusok, apró fogások ecsetelése, megtanítani a gyerekeket dolgozni elsősorban, állatokkal együtt élni, segítő társnak tekinteni az állatot.
- a biogazdálkodás, a szerves gazdálkodás promoválása
- tanfolyamokkal a meglévő gazdaemberek tudatosítása
- a termőhelyek kézben tartása
- visszaállítani azt az életformát aminek teremtő közege, a paraszti világ az élet feltétele, és ezáltal visszakaphatjuk kultúránkat
- a népművészetet megismerni és megérteni, mélyebbre ásni, megmutatni az ősi értékeket ( a díszítő művészet részleteit tudatosítani )
- a gyerekek egészségügyi, szexuális nevelése kicsi kortól, segítség nyújtás az identitás keresésben
- „az út befelé van”, fedezzük fel és a bennünk levő tudást exportálni kellene
- a „fogyasztói” tömeg turizmus helyett tudatosan nevelő turizmusra törekedni
- export termék lehet a közösségfejlesztés, közösségi vezető képzés, kulturális szakreferens képzés, népfőiskola szervező képzés, (akkreditált képzések!), népi gyógyász képzés
- újszerű gyermekoktatási modellek, pl. az orosz életiskola modell adaptálása, kidolgozása – minél több „tantárgy” természet közelben, bal agyféltekés tantárgyak váltogatása jobb agyféltekés, kreativ foglalkozásokkal, szakmai, módszertani körök szervezése
- újabb „világi rend” , ( Szent Benedek-i alternatíva ) kell, ahol összefognak az emberek és újrateremtik az együttélés művészetét, és segítenek „ átmenni a tű fokán”
- a kézműves képzések további felkarolása, bővítése , a gyerekek ezirányú érzékenyítése, általában, az értékek tudatosítása, visszaáll1ítása
- Kezdjünk jövőt álmodni ( és tervezni ) , krizis helyzetben motiváltak vagyunk
- Erdélyi Életiskola gondolata: új tipusú gyermek és felnőtt oktatás, ami az életre nevel
- ifjúségnevelés, társas, országos hálózat kiépítése a nevelést iskolarendszeren kívül
- a versenyszellemű oktatás helyett, komoly szakmai hozzáállással az életrenevelést szolgálni
- a látszólagos ellentéteket, mint egymás komplementaritását érdemes megélni, óriási teremtő jellegű energiák szabadulhatnak fel, melyek hasznunkra alkalmazhatóak lehetnek
- kapcsolatokat keresni a románsághoz, nyitni, élni a lehetőségekkel, látni kell a mellettünk levő népet is és keresni a közös szálakat
- értékeink átadása és folyamatos átalakulás ahhoz, hogy megtudjuk szólítani őket, tudjuk használni azokat az eszközöket, amelyek rendelkezésünkre állnak,
- a székely dacot átértelmezni, egy erős öntudat kialakítása, a múlt ismeretét átadni a fiataloknak, vonzó-, ill. trendi legyen székelynek lenni,
- munka rehabilitálása, legyen presztízs
- építő jellegú kapcsolatteremtés-, fentartás a formális iskolarendszerrel
- az nonformális és informális képzési-, nevelő struktúrák-, renszerek tudatos használata
- sajátos kutatás és fókusz a köztes technológiák kifejlesztésére, ami a modern technológiákat ugyan nem zárja ki teljesen, de a kevésbé sérülékeny helyi erőforrásokra alapzna – mint lókasza, kovács stb –
- a szemléletváltás elkerülhetetlen a közösségben, így a a hangsúly az élettudásra, a helyzetfelismerésre, a kérdések helyes feltevésére tevődik. Technológiától függetlenül, olyanfajta tudást kell szerezni és továbbadni ami az adott helyzetben a túlélést biztosítja, képesek legyünk válogatni a felkínált lehetőségekből
- drónos locsolás
- önellátó közösségek alakítása
- gyerekek oktatási nevelésébe bevezetni a pozitiv gondolkodásra ösztönző tantárgyakat
- emberképzés, EMBERMŰVELÉS – az emberi mivolt kiteljesedésének elősegítése érdekében
- biztonságot teremteni
- a képzésekbe a vízhasználattal kapcsolatos modulok beillesztése
- öntudat, önismeret segítő képzések
- együttműködési lehetőségek keresése egymás között, a célcsoportok minél teljesebbkörú kiszolgálása
- együttműködési lehetőségek keresése intézményekkel,
- a 3 lábon álló társadalom: vállalkozók, politikum, civil szféra stabilizálása
- figyeljünk a székely társadalom bölcsességére is,
- tapasztalatok megosztása a saját erőforrásokból megvalósítottakról
- látóutak szervezése a megismerésért, tapasztalatcsere érdekében
- székely közösségek összefogására példák népszerűsítéseű
- embertársainkba vetett hit megerősítése
- kiadvány szerkesztése jjó gyakorlatokról, a létező jól működő mintákról
- a félelem általi világvezetés ellen védekeznünk kell, ne féljünk, de ehhez ismerni kell a technológiát, legyenek szakemberek akik értik, ismerik, tudják a kifejlesztőket
- a közösségnek csökkentenie a kiszolgáltatottságait, olyan erőforrásokra alapozni amit előtudunk állitani
- Be kell azonosítani a székely létnek melyek az invariánsai !? Az invariánsok az identitás része!
- „nem érdemes elzárkózni” a digitalizációtól, a félelem ellen védekeznünk kell, ne féljünk, de ehhez ismerni kell a technológiát, legyenek szakemberek akik értik, ismerik, tudják hogy miről szól ez a digitális világ az IT, AI, és merre megy? Felkészülni, hogy a konszisztens létünkben tudjunk válogatni a felkínált lehetőségekből
- Évente vagy akár gyakrabban is szervezni kell amolyan KÖZÖS PLATFORM – konferenciát az együttgondolkodás jegyében. A jó gondolatok alkotó és teremtő erőkké válhatnak.
- Szükség és lehetőség egyben a közös fellépés
További ajánlások:
- minden településnek legyen Genius loci-ja, amit különféle módon kialakíthat, felismerhet a közösségi emlékezet. ( Ha van egy híres szülött, akkor az illető munkássága, tárgyi hagyatéka körül szerveződhet emlékszoba stb. )
- digitális tudástárakat kell létrehozni, ahonnan gombnyomásra bármi lehívható bármikor.
- minden településen jöjjenek létre családmonográfiás csoportok, amelyek segítik az alkotásokkal kapcsolatos bemutatókat,rendezvényeket,feltöltéseket
- el kell hinnünk azt, hogy egymás számára példaképek kell legyünk, mert csak így tudjuk fenntartani a működésünket kisebbségi létben.
- Kötelező módon úgy kell gondolkodnunk, hogy a tudásunk exportcikk. Követhető minta mások számára.
- ajánlott egy dokumentációs és tudástárolással kapcsolatos műhelymunka ( amelynek végeredménye lehetne, hogy a hiteles példaképeinkről szóló információk elérhetők legyenek )
- tematikus műhelymunkák,
munkacsoportok létrehozása, szervezése
- közös szakmai platform, adatbázis létrehozása – intézmények, szervezetek, „szolgáltatások”, szakmai tanulmányok, foglalkozásvezetők listája
Vélemény, hozzászólás?